23:55 | سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day

برچسب:

قیمت سیمان

دلایل آشفتگی بازار سیمان
معاونت مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی مشکلات ساختاری صنعت سیمان و دلایل آشفتگی بازار در هفته‌های اخیر پرداخت.
افت کیفیت سیمان صحت ندارد
همزمان با عرضه سیمان در بورس کالا به جهت مشخص بودن خریداران و فروشندگان، فرآیندها به مراتب بهتر از گذشته شده و کیفیت محصولات نیز بهبود یافته است؛ زیرا سیمانی‌ها در معاملات بورس، متعهد هستند کالای فروخته شده به مشتری را به موقع و با کیفیت مطلوب درج شده در اطلاعیه عرضه که مورد تایید و نظارت استاندارد است، تحویل دهند.
حضور سیمانی‌ها در بورس کالا به نفع تولیدکننده، سهامدار و مصرف‌کننده
مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر گفت: برای ورود سیمان به بورس کالا برنامه داشتیم و براساس آن برنامه برای حمایت همزمان از تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده اقدام به عرضه سیمان در بورس کالا می‌کنیم.
حل مسأله قیمت گذاری با ورود سیمان به بورس کالا
قیمت گذاری دستوری برای سیمان همواره تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده از این رو مدتی است سیمان در بورس کالا عرضه می شود که با رفع مسأله قطعی برق این شرکت ها بزودی شاهد عرضه های گسترده تر سیمان در بورس کالا و تعادل کامل این کالا در بازار خواهیم بود.
حذف قیمت‌گذاری دستوری، تولید و عرضه سیمان را افزایش می‌دهد
قیمت‌گذاری غیر دستوری و مبتنی بر عرضه و تقاضا باعث می شود تا سیمان با قیمت واقعی به دست خریداران واقعی برسد و منجر به کوتاهی دست دلالان از این بازار مانند دیگر حوزه های پتروشیمی و فلزات می شود.
توسعه صنعت سیمان با ورود به بورس کالا
توسعه صنعت سیمان با ورود به بورس کالا حرف اغراق آمیز و گزافی نیست بلکه تکرار تجربه موفق عرضه فولاد و پتروشیمی است.
جایگاه صنعت سیمان در ایران و جهان
در فضای اقتصادی حاکم بر جهان امروز، مصرف سیمان به عنوان یکی از اصلی ترین نهاده های تولید در فعالیت های عمرانی و ساختمانی و از مهم ترین شاخصهای ارزیابی توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آید و این صنعت، نقشی بی بدیلی در گسترش زیرساخت های اساسی یک کشور ایفا کرده و فارغ از فراز و نشیب های اقتصادی در سطح جهان، به مسیر رو به رشد خود ادامه می دهد.
نیاز به کد معاملاتی از طرف کارگزار برای خرید سیمان از بورس کالا
متقاضی برای خرید سیمان از بورس کالا نیاز به دریافت کد معاملاتی از طرف کارگزار دارد و پس از آن می‌تواند نسبت به خرید حداقل ۱۰ تن سیمان از طریق کارگزاری اقدام کرده و ثبت سفارش کند.
ترس دلالان سیمان از حذف بساط رانتخواری
مدت زیادی از فروش سیمان در بورس کالا نمی‌گذرد، اما سودجویان با نقدهای انحرافی زیاد علیه عرضه بورسی سیمان مانع تغییر روند بازار سنتی شدند که از شفافیت معاملات جلوگیری کنند.
بورس کالا دلیل گرانی سیمان نیست
افزایش قیمت سیمان در بازار ناشی از قطعی برق است. معامله این محصول در بورس کالا تا ۱۲ تیر ماه که هنوز این صنعت با محدودیت مصرف برق مواجه نبود بدون مشکل و تاثیر منفی انجام می گرفت.
برق و دلالی، تنها عاملان گرانی سیمان
دلالانی که سال های سال به واسطه فاصله زیاد بین نرخ دولتی سیمان با قیمت آزاد، رانت‌های کلانی نصیبشان می‌شده، اکنون با سوء استفاده از کاهش تولید ناش از قطعی برق با ورود سیمان به بورس کالا که مظهر شفاف سازی مبادلات است، مقابله می کنند.
شفافیت معاملات سیمان از کانال بورس کالا امکان پذیر است
بورس کالا شفاف‌ترین و عادلانه‌ترین سیستمی است که می‌تواند علاوه بر خروج از قیمت گذاری دستوری که نتیجه آن ایجاد رانت های چند هزار میلیارد تومانی است به تنظیم قیمت ها کمک کند.
چرا نیروگاه‌ها فیوز پروندند؟
ریشه تمامی مشکلات اقتصادی صنعت برق تفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق است و مهم‌ترین عامل کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت، عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده طبق قانون حمایت از صنعت برق است.
عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا؛ بزودی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از عرضه سیمان کل کشور در بورس کالا خبر داد و گفت: با ورود کل تولیدکنندگان سیمان کشور به بورس کالا این صنعت رسما از نظام قیمت گذاری دستوری خارج می شود.
هفته آینده عرضه سیمان حجم می گیرد
مهمترین دلیل رشد قیمت سیمان شوک ناشی از کاهش عرضه هاست که این معضل به سبب قطعی برق کارخانه‌های سیمانی رخ داده اما از هفته آینده با راه اندزی معاملات سلف سیمان این مشکل رفع می شود.